Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rozbor cyklistického tréninku

26. 3. 2011

Rozbor správného cyklistického tréninku

 

 

Martin Háze

 

 

 

 

 

 

 

 Základem úspěšného cyklistického tréninku je známý základní vytrvalostní trénink. Je to trénink při nízké intenzitě a to znamená, že vaše tělo během procesu tvorby energie spotřebovává kyslík a sacharidy (aerobní trénink). Během takové zátěže tělo nejdřív spotřebovává sacharidy, ale jakmile jejich zásoby klesnou, tělo přepíná a přednostně využívá tuky.
->Účinkem tohoto tréninku je vylepšený metabolismus tuků a zvýšená aerobní kapacita.

Při velmi intenzivních tréninkových cyklech (při vyšších rychlostech) a častých změnách tempa vaše tělo spotřebovává tzv. krátkodobou energii. V takové situaci, kdy nemáte v organismu dostatek kyslíku, abyste udrželi aerobní aktivitu, vaše tělo přepíná na přeměnu energie bez kyslíku (anaerobní trénink). Energie produkovaná tímto způsobem pochází ze sacharidů. Vedlejším produktem tohoto procesu je kyselina mléčná, která způsobuje bolest a únavu vašich svalů.
->Anaerobní trénink zefektivňuje systém přeměny energie, zvyšuje snášenlivost kyseliny mléčné a zmenšuje pocity bolestivosti, spojené s intenzivnější námahou.

 

Rozbor vytrvalostního tréninku :

 

Představme si trénink o časové délce 4 hodiny. Správný závodník musí vědět, že k tomuto tréninku musí postupně a pomaličku. To znamená prvních 30 minut tréninku by měl následovat lehký rozjezd v kompenzační formě, tkz. 60 % TF max. Po 30 minutovém rozjezdu, zvýšíme intenzitu na 65 – 75 % TF max. Pomalu a postupně, rozhodně nejdeme do toho zprudka. Další hodinka jízdy by měla být neintenzivnější např. 75 – 85 % TF max. Do této části cyklu můžeme zahrnout i různé intenzity či sprinty v anaerobním prahu, aby si tělo pamatovalo a zvykalo na nástupy, ale velice důležitá tam je doba intervalů, mělo by se dodržovat po 5 minutách a každá vlna nástupů by měla trvat 6 s. Např za jeden trénink se dá vyzkoušet 5x5 nástupů. Další jiná forma této částí tohoto cyklu je vytrvalost pomalu zvyšovat tempo a udržovat ho v rozmezí 70 – 85 % TF max.

Nastává poslední hodinka tréninku a tu rozdělíme na 2 x 30 minut, v první půl hodince posledního cyklu tempo snížíme na 70 % TF max. Posledních 30 minut už šlapeme v kompenzačním pásmu cca. 60 TF max i pod.

 

Shrnutí :

25 % ( 1 hodina ) - kompenzační tempo 60 % TF max ( prvních a posledních 30 minut )

75 % ( 3 hodiny ) - intenzivnější tempo 70 – 85 % TF max

 

Tímto správném dodržováním tréninku docíleme ke kvalitnímu tréninku. Dále se vyvarujeme přetrénovanosti. Za další po hodině jízdy dosáhneme vyšších rychlostí a bez nějakého se úsilí. Naproti tomu, kdybychom vyrazili na 4 hodinový trénink, začátek by probíhal zprudka a tímto pádem jde síla naopak dolů, správné tempo se nedá udržet, síla a vytrvalost klesá z tohoto vyplývá, že trénink není kvalitní a často po měsících dochází k přetrénovanosti a z výsledků nemůžeme nic očekávat, marný závodník dobré výsledky hledá a nemůže najít.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář