Jdi na obsah Jdi na menu
 


6. 10. 2009

Stoupání - při stoupání by se mělo správně jezdit v sedě, když si stoupnete vypadá to efektivněji, ale opak je pravdou. Stačí zaskřípat zubama jestli to pomuže. Pokud se sedí musí se těžiště přesunout na zadní stranu sedla nadhodit si lehčí převod a šlapat rychleji. Ruce, aby byly v úzké poloze to nám umožní získávat více kyslíku. Přeci jenom si stoupneme, nevydržíme musíme si nadhodit těžší převod, abychom získali tahací záběr. Jenže celé tělo se potom zakyseluje - není to eknomické. Jízda ve stoji je dobrá při hromadných závodech ,kde nejde tolik o průměr a jezdec ví jak na tom je. Jízdu v sedě nejvíce využívám při časovkách do vrchu - je to ekonomické a průměr rychlosti je o 1 - 2 km/ h vyšší. Moje rada jsou píle tréninku týden  před soutěží vyjíždět úseky kopců  jenom v sedě nebo už celé jaro trénovat, potom získáte sílu v nohou a je to brnkačka. Kdo nezkusí neuvěří jde pouze jen o vůli. Jízda v sedě se taká z efektivní různým posilováním. Další rada před soutěží si dejte sedlo do zadu v závodě máte lepší záběr. Jestliže se jedná o hromadný závod nechte sedlo v tréninkové poloze jak jste zvyklí o to více, když přijde kopec se posuňte do zadu pak máte klidně chuť dát i těžží převed- opět jde o efektivitu tréninku.

 

 

Martin Háze Zachycen na stoupání na Košově jezdec se znaží udržovat jízdu v sedě a na řidítkách střídá široký a úzký úchop

 

 

 

 

 

 Rovinaté časovky - při rovinatých časovkách pozici sedlo dáme dopředu. Dále namontovat hrazdu, kde se opřeme tak, aby se lokty dotýkaly horní úrovně opěradel a horní část zápěstí po zbytek plochy opěradel viz (obrázek dole - Český dub) a umožní nám airdynamický tvar, tím získáme pozice na kulaté šlapání. Hlavu zavalíme co nejvíce dopředu alespoň na úroveň přední hrany řidítek. Ruce natažený až na konec hrazdy záleží na postavě ne příliž krátký hrozí skrčení a neobvyklý tvar. zase nesmí být hrazda moc dlouhá hrozí natažení a nepohodlí jízdy. Při rovinatých časovkách se musí závodník velice soustředit na kadenci šlapání, velice dobré je když v rovinaté časovce příjde lehké stoupání po celo dobu zůstat v hrazdě tím se udrží stabilní rychlost opět využití břišního svalstva rovněž v kopcích, největší hloupost je v kopci spurtovat dochází k rychlému vyčerpání a snížení průměru spurtík si nechte až 200 m do cíle když se ví, že přijde největší vrchol. Při těchto konečných spurtech se dají vyvinout zbytkové síly a má to pozitivní účinek na zlepšení času. Závěrečné spurty ukazují co v tobě je v nejvyšším vrcholu. Tyto pozice lze velice snadno v pilovat v zimě na trenažéru.

 

 

Martin HázeIdeální obrázek rovinaté časovky na časovkářské koze

 

 

 

 

 

 

 

 Pokud máte v oblibě rovinaté časovky je to o něco dražší záležitost. Musí být časovkářský kolo ( koza ) , disky, speciální přilby a hadry. Už jen speciální přilba muže nahnat 1-2 vteřiny na jeden kilometr. Pokrok je ten, že stačí obyčejné silniční kolo a dozadu nasadit disk + řidítka to ostatní už jsou jen detaily. Disk když se rozfrčí na rychlost nad 30 km/h tak má jezdec, akorát je obtížné disk roztočit  v kopci.     

 

Náhledy fotografií ze složky Český Dub

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář